26 February 2010

Citius Altius Fortius - Description

This is a collection about a human who haunts himself, about hybrid identities halfway between the Apollonian and Dionysian. Monstrous Gods that exceed the limits established and are therefore punished. In this manner, garments are based on a fusion of opposites: organic and mechanic, artisan and industrial, natural and technical fabrics, old and modern, recycled and new.

Complex and convoluted patterns inspired by muscles, ligaments and bones give rise to organic forms that create folds, nooks and are deconstructed dissecting and reconstructing the body structure. Highly structured garments, tailored by hand and hand embroidered, are decompose or left unfinished. This deconstruction seeks its inspiration in the robes of classical Greece and the monster created by Dr. Frankenstein, a body made from other bodies, like a collage, which leaves the sight of all the methods of attachment and anchoring. Similarly, the garments of the collection, which show stitches and seams, are built with materials and fabrics of different nature: silk, cotton, linen, wool, knitted, technical fabrics, floral prints, raincoats, sports fabrics, towels, tapestries, harrys, canvas, denim, metals (especially copper and steel), latex and glass.

The result is an aesthetic between sports, craft and the interwar period in which the hunting appears throughout the collection. A sports competition turned into a hunting and where the predator becomes prey.


 



Esta es una colección sobre un hombre que se persigue a sí mismo, sobre identidades híbridas a medio camino entre lo apolíneo y lo dionisiaco. Dioses monstruosos que exceden los límites establecidos y que por ello son castigados. De esta manera, las prendas de basan en una fusión entre opuestos: orgánico y mecánico, artesanal e industrial, tejidos naturales y técnicos, antiguos y modernos, reciclados y nuevos.

Patrones complejos y enrevesados que se inspiran en músculos, ligamentos y huesos, dan lugar a formas orgánicas que crean pliegues, recovecos y se deconstruyen diseccionado y reconstruyendo la anatomía humana; prendas muy estructuradas, confeccionadas de forma artesanal y bordadas a mano, se descomponen o se dejan inacabadas. Esta deconstrucción busca su inspiración en las túnicas de la grecia clasica y en el monstruo creado por el doctor Frankenstein, un cuerpo compuesto a base de otros cuerpos, como un collage, que deja a la vista todos los métodos de unión y anclaje. De la misma manera, las prendas de la colección, que dejan ver puntadas y costuras, están construidas con materiales y tejidos de naturaleza muy diversa: sedas, algodones, lino, lana, tejidos de punto, técnicos, cuadros, pequeñas flores, gabardinas, tejidos deportivos, toalla, tapicerias, harrys,  lonetas, dénim, metales (especialmente cobre y acero), látex y cristal.

El resultado es una estética entre lo deportivo, lo artesanal y la época de entreguerras en la que la caza sobrevuela toda la colección. Una competición deportiva convertida en una cacería y donde el depredador se convierte en presa.